HomeWizard Plug-in ThuisBatterij 2.7 kWh

Van wat ik bij Tweakers heb gelezen kan het wel met meerdere merken maar je hebt wel kans dat de ene accu de andere gaat laden enzo. Geen idee hoe dat zit met de p1 meter van HW, diegene op Tweakers die meerdere merken hebben sturen alles aan via Home Assistant of Homey. Ik kan ook de batterijen aansturen via Home Assistant, hier gaat dat gewoon via de wifi. Ben nu nog bezig met een automatisering om ervoor te zorgen dat ik volgend jaar gewoon nul op de meter hou dus dat de omvormer van de zonnepanelen terug schakelt als hij naar het net wil gaan leveren. Ik zou even op Tweakers de diverse topics doornemen of daar even vragen aan de mensen die meerdere merken hebben.

Dat zijn goede pointers!

Ik ga mij hier eens in verdiepen.

Ik heb de data van mijn zonnepanelen ook lokaal in Home Assistant dankzij het openDTU-project waarmee je ook de zonnepanelen kunt begrenzen.

Als terugleveren mij daadwerkelijk geld gaat kosten, zal ik dit zeker zo aanpassen dat dit zo min mogelijk gaat gebeuren.

Hier aan het denken voor een tweede Marstek. Na een half jaartje 1 geprobeerd en ben er heel tevreden over. Hebt een paar offerte aanvragen lopen. Heb geen plaats meer in zekeringkast en moet geheel vernieuwd worden en dan ook gelijk voorbereiding voor een EV later

Hier aan het denken voor een tweede Marstek. Na een half jaartje 1 geprobeerd en ben er heel tevreden over. Hebt een paar offerte aanvragen lopen. Heb geen plaats meer in zekeringkast en moet geheel vernieuwd worden en dan ook gelijk voorbereiding voor een EV later
Meteen een zo groot mogelijke kast laten plaatsen. Die krengen zitten sneller vol als wat je verwacht. Heb zelf een batterij in de garage staan. 5x6 kwadraat getrokken bij de verbouwing van de tuin. Leek op dat moment voldoende. Maar had beter 2x een 5x6 of dikker kunnen leggen. Kan nu maar beperkt laden ivm de 10kw die de batterij kan binnenhalen. En heb geen mogelijkheid voor backup draaien op de batterij.
Verder heel tevreden. Na een paar maanden na plaatsing mijn benzine voor electra auto gewisseld. En niet veel later schoot de benzine prijs de lucht in.
Wat het financieel scheelt.. nog geen idee. Januari van vast naar dynamisch contract, eind januari een elektrische auto. Februari een rekening voor de electra wat ongeveer gelijk staat aan onze oude electra + brandstof prijzen.
Maart nog geen rekening gezien maar zou een 100.- lager moeten uitvallen.

Vooral het laden overdag ( in het weekend) drukt de kosten enorm.

Er is een Youtuber (Marty T) die ik volg, die heeft een behoorlijk stuk land in Nieuw-Zeeland met aardig hoogteverschil en een riviertje welke hij gebruikt voor een waterkrachtgenerator gemaakt van een oude wasmachine. Die heeft nagenoeg altijd gratis stroom.

Jammer eigenlijk dat wij zo'n vlak land zijn...

Gisteren voordat het nieuws van 18.00 begon was er een een teaser van eenvandaag dat er veel mensen een thuisbatterij met een stekker hebben en aangeschaft en dat de brandweer wel problemen zag.
Ik denk dat moeten we even bekijken, is er een man die een homevlot gekocht heeft en deze staat in de kamer aangesloten via een WCD.

Een woordvoerder van de brandweer was aanwezig en de koper was wel benieuwd of het veilig was.
Antwoord van de brandweer was niets over de werking, gevaren oid ,maar alleen zet de batterij in de je eventuele vluchtweg zou er iets gebeuren.

Het is waarschijnlijk alweer zomertijd en zijn er niet genoeg echte items om over te praten.......

Ja ik heb het ook gelezen, gewoon reclamepraatje eigenlijk, de website word 2x genoemd in een vrij kort artikel en de foto waar het artikel mee begint (de homewizard plugin batterij) verkoopt hij niet wat de suggestie kan wekken dat die dus gevaarlijk zijn. Als je verder op de site kijkt dan zie je idd wat filmpjes en krijg je advies, dat hebben alle leveranciers dus maakt hen niet speciaal en heeft ook niets te maken met erkende installatie. De brandweer word nooit vrolijk van gepruts met electra of dat nu met het aansluiten van teveel thuisbatterijen op 1 groep is of alles maar eindeloos aan elkaar knopen met haspels en kroonsteentjes. Beetje zelf na blijven denken dan is er geen probleem. Al lijkt dat zelf nadenken per generatie wel minder te worden tegenwoordig.

Het grootste verschil is dat je een plug-in batterij zelf neerzet, die van zonneplan moet je laten installeren. Bij Zonneplan moet je dan ook via hun je energie afnemen dus zit je aan een contract van hun vast, je hebt daar wel de optie om te handelen op de markt met de energie wat je extra geld op kan leveren maar die voorspelling zijn wel wat minder rooskleurig dan Zonneplan voorspiegelt. Ook gaat de overheid daar iets van vinden (lees je mag op termijn gaan betalen omdat je handelt op de markt) op den duur.
De HomeWizard is bedoelt om de zonnestroom die je niet gebruikt en dus teruglevert op te slaan en deze te gebruiken als je tekort aan zonnestroom hebt. Zo hoog je dus je eigen gebruik op. De Marstek die @Stijn heeft doet hetzelfde, die heeft wel wat meer opties vwb uitgesteld laden en ontladen en kan dus ook handelen op de markt. De HomeWizard kan dat officieel nog niet, er is wel beta software die daar al een soort oplossing voor heeft en dat schijnt wel uitgebreid te gaan worden zeggen ze. Voor mij heeft dat (nog) geen meerwaarde aangezien ik geen dynamisch contract heb maar gewoon een vaste prijs met terugleverboete (die overigens ietsje lager is dan de saldeervergoeding).
In principe kunnen thuis accu's dan ook nog niet echt worden terugverdient op korte termijn. Zoals het nu gaat heb ik mijn Homewizard terug verdient met een jaar of 12, de verwachte levensduur is 15 jaar. Nieuw product dus nog maar eens zien of de batterij dat ook echt haalt. Alles kan veranderen in 2027 als de saldering verdwijnt en we nog niet precies weten wat dan de regels worden. Ik heb specifiek voor de HomeWizard gekozen omdat dat de stabielste was op het moment van bestellen. Ook de aanschaf van 1395,- euro (komt 24,95 bij voor de P1 trouwens) vond ik dermate laag dat ik wel eens wilde kijken wat zo'n accu nu precies doet in mijn huishouden en om te kijken of op basis daarvan het loont om eventueel een 2e of een 3e aan te schaffen. Het voordeel van een plug-in is dat je ze gewoon erbij kan zetten. Marstek doet dat door een losse accu eraan te knopen, bij HomeWizard koop je dus weer gewoon een complete batterij. De Marstek heeft 1 omvormer die de losse pakketen aanstuurt, de HomeWizard heeft iedere batterij een eigen omvormer. Mijn doel is zo min mogelijk stroom inkopen en ook zo min mogelijk terugleverboete betalen. Heb je al een goed inzicht van je verbruik en opwek Rene? Gebruik je al iets van een energie monitor? Ik wil je best helpen met het maken van een keus als je een accu wil maar ze zijn nog (lang) niet zaligmakend.
Hoi,Stef,

ik zit er eigenlijk precies hetzelfde in. Het terugverdienen van een thuisaccu gaat lang duren, maar niemand weet hoe de stroomprijzen zich de komende jaren ontwikkelen. Dat maakt het voor mij juist interessant om nu alvast stappen te zetten.
Vandaag is er een installateur langs geweest voor een offerte om de groepenkast te vervangen. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt.
Ook heb ik even gekeken naar een extra Marstek, en ik zag dat er inmiddels 3‑fasen meters zijn in plaats van de P1‑meters. Dat lijkt me een mooie verbetering, zeker voor een nauwkeuriger verbruiksmeting.Net als jij wil ik vooral mijn eigen verbruik verhogen en zo min mogelijk terugleverboete betalen.
Het blijft afwachten wat er in 2027 gaat veranderen, maar het voelt goed om nu al voorbereid te zijn.

Groet,Ron

Terug
Naar boven Naar onder