Het grootste verschil is dat je een plug-in batterij zelf neerzet, die van zonneplan moet je laten installeren. Bij Zonneplan moet je dan ook via hun je energie afnemen dus zit je aan een contract van hun vast, je hebt daar wel de optie om te handelen op de markt met de energie wat je extra geld op kan leveren maar die voorspelling zijn wel wat minder rooskleurig dan Zonneplan voorspiegelt. Ook gaat de overheid daar iets van vinden (lees je mag op termijn gaan betalen omdat je handelt op de markt) op den duur.
De HomeWizard is bedoelt om de zonnestroom die je niet gebruikt en dus teruglevert op te slaan en deze te gebruiken als je tekort aan zonnestroom hebt. Zo hoog je dus je eigen gebruik op. De Marstek die
@Stijn heeft doet hetzelfde, die heeft wel wat meer opties vwb uitgesteld laden en ontladen en kan dus ook handelen op de markt. De HomeWizard kan dat officieel nog niet, er is wel beta software die daar al een soort oplossing voor heeft en dat schijnt wel uitgebreid te gaan worden zeggen ze. Voor mij heeft dat (nog) geen meerwaarde aangezien ik geen dynamisch contract heb maar gewoon een vaste prijs met terugleverboete (die overigens ietsje lager is dan de saldeervergoeding).
In principe kunnen thuis accu's dan ook nog niet echt worden terugverdient op korte termijn. Zoals het nu gaat heb ik mijn Homewizard terug verdient met een jaar of 12, de verwachte levensduur is 15 jaar. Nieuw product dus nog maar eens zien of de batterij dat ook echt haalt. Alles kan veranderen in 2027 als de saldering verdwijnt en we nog niet precies weten wat dan de regels worden. Ik heb specifiek voor de HomeWizard gekozen omdat dat de stabielste was op het moment van bestellen. Ook de aanschaf van 1395,- euro (komt 24,95 bij voor de P1 trouwens) vond ik dermate laag dat ik wel eens wilde kijken wat zo'n accu nu precies doet in mijn huishouden en om te kijken of op basis daarvan het loont om eventueel een 2e of een 3e aan te schaffen. Het voordeel van een plug-in is dat je ze gewoon erbij kan zetten. Marstek doet dat door een losse accu eraan te knopen, bij HomeWizard koop je dus weer gewoon een complete batterij. De Marstek heeft 1 omvormer die de losse pakketen aanstuurt, de HomeWizard heeft iedere batterij een eigen omvormer. Mijn doel is zo min mogelijk stroom inkopen en ook zo min mogelijk terugleverboete betalen. Heb je al een goed inzicht van je verbruik en opwek Rene? Gebruik je al iets van een energie monitor? Ik wil je best helpen met het maken van een keus als je een accu wil maar ze zijn nog (lang) niet zaligmakend.