HomeWizard Plug-in ThuisBatterij 2.7 kWh

Stef_bbq

Compensator!
Compensator!
PP / PB BCC Ribs Buikspek! BBQ Golf Worst SiC Pizza Diplomaat
Ik had in "Laatste aanwinst" mijn thuisbatterij geplaatst en heb daar best veel reacties op gehad waaronder het verzoek voor een apart draadje dus bij deze. Heeft niets met bbq te maken (of je moet een electrische hebben ;) ) maar het is wel courant in deze tijd.
Als eerste de reden voor aanschaf en dat is a) einde van de salderingsregeling (al moet ik nog zien dat het idd 2027 word maar uiteindelijk zal hij wel verdwijnen) en b) mijn terugleverboete halveren of zelfs helemaal laten vervallen waardoor in mijn geval de accu zichzelf terugbetaald in een kleine 10 jaar. (eerder als ik de boete helemaal kwijt kan spelen). Is dit dan niet een beetje te vroeg aangezien de salderingsregeling nog bestaat, ja eigenlijk wel, de salderingsregeling is natuurlijk de beste thuisaccu die je maar kan wensen, alles tegen elkaar wegstrepen daar kan geen accu tegenop maar ik ben best wel een beetje een nerd met dit soort dingen en zo kan ik mooi kijken in hoeverre een thuisaccu precies werkt en in de toekomst eventueel een 2e aanschaffen. (Je kan er bij deze maximaal 4 aansluiten, dan moeten ze wel op een eigen groep komen, vanaf 2 accu's kun je ze "unlocken" waardoor laden en ontladen verdubbelt word. 1 accu laad en ontlaad met max 800 Watt, 2 met 1600 etc. Je kan ze ook gelocked laten dan blijft het gewoon 800 Watt). Wat heb je nodig 1 (of meer) thuisaccu's (1395 euro) en een P1 meter (24,95 euro), beide van HomeWizard. De P1 meter had ik al samen met het display (59,95 euro maar die had ik gratis via de Vattenfall puntenwinkel) waardoor je niet steeds op de app hoeft te kijken wat er gebeurt.
Afgelopen donderdag kwam hij binnen en na aansluiten en koppelen met de P1 meter ging het ding direct aan het werk. Hij werd geleverd met 48% lading.

20250403_122831.webp

Nu zijn er diverse plug-in batterijen op de markt dus waarom voor deze gekozen. Ik heb op Tweakers de diverse discussies gevolgd en besloten om de HomeWizard te nemen omdat deze werkt met een eigen omvormer van 800 Watt per batterij. Het nadeel is dat hij dus maar maximaal 800 Watt (als je er 1 neemt) kan leveren, het voordeel daarvan is dat de verliezen minder zijn bij lage vermogens. Als je bv maar 500 Watt van je acuu nodig hebt op een bepaald moment dan heb je minder verlies bij een omvormer van 800 Watt dan bij een batterij met een omvormer van 2000 Watt. Aangezien ik een beetje had ingeschat dat ik alleen wat piekmomentjes heb bij oven, airfryer, wasmachine en vaatwasser zijn er veel meer momenten in huis waar ik een lagere vraag heb dan een hoge. Daar komt bij dat we de hoog vermogen apparaten voornamelijk overdag gebruiken en de panelen dat voor verreweg het grootste deel voor hun rekening nemen en de accu bij kan springen mocht het tekort zijn. Deze batterij kan (nog) niet handelen op de energiemarkt (goedkoop laden uit het net en duur terugleveren aan het net) en is echt puur bedoeld om overtollige zonne-energie op te slaan om op een later tijdstip te gebruiken. Dus voornamelijk nul op de meter voor de avond en nacht en overdag bijspringen indien nodig. Zoals je ziet aan de grafiekjes hieronder doet hij behoorlijk goed wat hij moet doen dus vooralsnog ben ik er erg blij mee. Er zit een beveiling op zodat hij kan bijladen uit het net als de spanning in de batterij te laag dreigt te worden om te zorgen dat de levensduur van de accu's optimaal blijft en er is een soort "testknop" in de app waarmee je de accu handmatig uit het net vol kan laden en die is eigenlijk bedoeld voor als je de accu langere tijd op zou slaan of iets dergelijks. Verder laad hij dus alleen maar met overtollige stroom van de zonnepanelen. Deze accu kan je dan ook niet gebruiken als je geen zonnepanelen hebt.

Bij Total power: paars is stroom opgenomen uit het net, groen is de opgewekte stroom van de panelen.
Bij Plug-in Battery: paars is als de batterij aan het laden is met zonnestroom, groen is als hij stroom leverd aan de woning.
Bij Solar Consumption: blauw is wat je zelf hebt verbruikt aan zonne-energie, paars is opgenomen stroom uit het net en groen is wat je hebt teruggeleverd aan het net.

03-04.webp

Vrijdag. Zoals je kan zien was de accu rond 3 uur in de nacht leeg en werd er weer stroom uit het net gehaald. Bedacht me later dat Puk haar fiets aan de lader hing in de schuur en ik die vergeten was eraf te halen (we laden in de nacht nooit ivm brandgevaar) en daar staat ook de infrarood sauna die best een hoog standbye verbruik heeft. Evengoed dus maar 1 kWh opgenomen uit het net.

04-04.webp

En gisteren. We waren vroeg op om Moos te gaan halen en dat zie je aan de piekjes rong 8 uur. Airco aan, koffieapparaat en dan moet hij toch wat uit het net snoepen. Met een totaal van 0,4 kWh op een dag maakt mij dat helemaal niets uit. Zodra de panelen beginnen te leveren pompt hij de accu weer vol en draait het huis op zonnestroom. Ik ben dan ook erg benieuwd wat dit in de zomer gaat doen als het zwembad weer in de tuin staat met filterpomp en warmtepomp. Wellicht kan ik de accu dan 2 of wel 3x op een dag leegtrekken en weer vullen. De warmtepomp slaat vanzelf af als het water op de ingestelde waarde komt (meestal staat die op 30, net Centerparcs haha).

05-04.webp

Het display. Erg handig, staat in de woonkamer en maakt het hele huishouden bewust van verbruik en kosten zonder steeds op de app te hoeven kijken. Je kan zelf instellen wat je waar wil zien op het schermpje via de app.

20250406_102620.webp

Ik heb ook nog een HomeWizard 1 fase kWh meter op wifi in de meterkast zitten, die zit tussen de airco en de groep in en meet enkel het verbruik van de airco. Deze is even voor Marcel aangezien die in dat stukje extra interesse had. Dit is mijn dagelijks verbuik van de airco van afgelopen week. Het is een singlesplit SRK35ZSX-WF van Mitsubishi Heavy Industries. Het was kiezen tussen deze of een singlesplit van Daikin, beide prima machines maar deze gekozen omdat die net iets zuiniger was en omdat de unit 4,7 KW kan verwarmen ook al is het een 3,5 KW buitenunit, weet niet precies hoe ze dat voor elkaar krijgen maar het werkt prima.

airco week.webp

Deze is van week 4 toen het best koud was en dat zie je dan terug in het verbruik. De 7.8 komt doordat we de deur naar boven open hadden gezet om daar ook wat warmte te krijgen, hij moet dan echt wel harder werken en het resultaat is dat het beneden dan niet echt warm word oftwel, deze unit kan dat in zijn uppie niet bolwerken maar daar is hij dan ook niet voor aangeschaft, het gaat echt om de woonkamer verwarmen en dat doet ie prima.

airco week 4.webp

Tot zover mijn verhaaltje. Kom maar op als je vragen hebt. Bedankt voor het lezen.

Laatst bewerkt:
Super verhaal en mooi duidelijk verteld, ik zou willen dat ik zoveel zin had om me in te lezen in dit soort dingen. Ik heb gisteren nog de leverancier aangesproken vanwege het feit dat ik zoveel meer verbruik dan jij. Die vertelde me dat de multisplit die ik heb veel meer vermogen heeft en ik er waarschijnlijk meer mee warm stook. ook is de temperatuur van belang die je wenst in je huis en bij ons was dat 21 / 22 graden beneden en 18 / 19 graden boven. En daar heeft hij wel een beetje gelijk in. De deur naar de hal staat altijd open zodat de warmte naar boven trekt. Ik denk dan dat ik door alleen s'avonds boven even een paar uurtjes aan te doen ik bespaar op energie maar beneden gaat hij dan harder werken om op temperatuur te blijven. En harder werken vraagt meer energie. Al met al bespaar ik in ieder geval al heel wat meer dan de afgelopen jaren. En we leveren nog altijd terug vanwege de capaciteit van de panelen. Maar zodra de saldering eraf gaat zul je sowieso een alternatief moeten gaan zoeken. En dan zou het dus goed zijn je wat meer te verdiepen. (zoals jij wel doet) Maar daar heb ik nooit zo'n zin in.

De plannen zijn er sowieso om de winter van 2027/2028 in spanje en of portugal te gaan zitten. :cool: Dus ik zal je in 2027 nog wel eens vragen wat het beste is om te doen. ;) Jij vind het leuk om zoiets uit te zoeken en daarvan op de hoogte te blijven. Ik kan me daar echt niet op concentreren. Ik ben al blij dat ik de wifi aan kan krijgen.

Dit zijn de draadjes die je niet hier verwacht maar stiekum toch heel leuk vindt. Wij hebben nu 6 paneeltjes die al meer dan 13 jaar liggen op de oostkant. Brengen plm 1000 kw per jaar op. Wordt wel wat minder. Wil nog wat panelen oost bijleggen en nog op west. Maar niet meer dan ikzelf verbruik. Prijzen zijn gunstig maar de toekomst niet. (Heb nog een meter die terugloopt) dus een batterij heeft nog niet zoveel zin om aan te schaffen.
Wp in combinatie met vloerverwarming is een wens. Muren zijn extra geïsoleerd, dak ook.
En dan nog wat apparatuur die ik via een app/ai kan aansturen om op dalmomenten aan te zetten. Nog zoveel om te doen....

Als techneut vind ik dit leuk om te volgen.

Alles in huis om automatisch dynamisch te sturen, doe er alleen niets mee.
Vve wil het dak binnen nu en 2 jaar vervangen dus zonnepanelen worden geweerd.
Zelf zou ik wat panelen neer willen leggen voor de vaste last (continu zo 500-700W) de pest is alleen dat het verdeeld zit over 3 fasen. Het geld is er ff niet dus ook nog niet verdiept in 3 fasen omvormers die de deellast over de verschillende fasen kunnen verdelen.

Waarom niet gewoon wat panelen met een 1 fase omvormer dan @Knoeier66 ,dan heb je wat meer opties ook en het is een stukje goedkoper.
@Eigenhymer ik had al zo'n vermoeden dat je een veel zwaardere unit had aangezien Daikin ook echt top spul heeft. Multisplit kan ook minder ver terug moduleren in vermogen doordat er meerdere binnenunits aan hangen dus is ook niet zo gek dat het meer verbruikt.
Ook als de salderingsregeling verdwijnt hebben panelen nog zin trouwens, alles wat je overdag zelf opwekt en verbruikt hoef je niet te kopen, is altijd goedkoper dan zonder panelen al duurt het dan wel langer voor je ze hebt terug verdient. Dan word het wel belangrijker om grootverbruikers overdag aan te zetten, hier geen punt met de ploegendienst en een vrouw die maar 3 dagen per week 4 uurtjes werkt maar ook als je fulltime aan de bak moet zijn daar tegenwoordig allerlei oplossingen voor zoals uitgesteld aan zetten van bv wasmachine, droger, vaatwasser etc. Hier zijn ze gelukkig al ruim betaald dus ik vind het allemaal wel best. We zien wel wat de overheid gaat doen.

Super interessant zeg! Hier liggen sinds enkele jaren 21 panelen op het dak die inmiddels de airco's voorzien van juice. 2022 was tot nog toe het meest succesvol met bijna 8MWh opgewekt. Ik ben nog wat huiverig om thuis accu's aan te schaffen, de terugverdientijd is me nog wat te grillig. Evenals het beleid overigens... Ik hoop dat de prijskwaliteit van thuis accu's snel gunstiger word.

Wat @Atos zegt was er ook al een tijd naar aan het kijken kreeg zat telefoontjes om dynamisch en accu te nemen maar weet weet er zelf nog iets te weinig van.
Snap soms al niks van stroom 😬
Maar wil eerst ook nog wachten hoe het gaat verlopen .
Ben ook wel 1die gek is van dingen automatisch te maken heb in mijn hele huis hue en Sonos kan vragen licht aan doen uit doen .
Sommige lichten gaan automatisch.
Maar dit met thuis accu wacht ik toch nog maar even af.

Wel al een homewizard p1 meter aangeschaft komt vandaag als het goed is .
Maar ga nu de boel klaar maken om te gaan vissen het is mooi weer.

Met die telefoontjes moet je helemaal oppassen @picosuma was laatst nog bij Radar op tv, zitten veel oplichters tussen.
@Atos ik snap goed wat je zegt, ik heb ook gekeken naar andere grotere systemen waarmee je ook kan handelen maar dat kan vaak al niet echt uit ondanks wat de bedrijven je doen geloven. Die tijd is er wel geweest maar de prijzen zijn veel dichter bij elkaar gekomen, daarbij ga je als de saldering is afgeschaft 2x btw betalen over de stroom als je aan het handelen gaat dus dan kan het niet eigenlijk meer uit. Ik heb hier 3450 Wattpiek vol op het zuiden liggen en wek zo rond de 4000 kWh op per jaar en lever tegen de 1500 terug, ik heb dus puur een systeem gezocht wat die 1500 kan verminderen waardoor mijn terugleverboete halveert of zelfs komt te vervallen (als ik de teruglevering onder de 500 kWh kan houden). Verder vind ik het leuk om in de avond en nacht zo min mogelijk stroom te hoeven kopen en het lijkt erop dat deze batterij dat precies voor mij doet. Heel misschien komt er een 2e bij maar ik denk dat ik die niet leeg ga krijgen voor 3/4e van het jaar dus dan kan het niet uit.
Accu's met meer kWh is wel leuk maar in de zomer krijg je ze niet leeg (of je moet een electrische auto hebben) en in de winter krijg je ze niet vol.
Tja en vwb het beleid, dat zal wel altijd blijven zwabberen, als ze geld ruiken ben je het kwijt in NL.
Ohja, nog een reden om voor deze te gaan met een 800 Watt omvormer is dat je deze (nog) niet hoeft aan te melden wat je met batterijen met een omvormer groter dan 800 Watt wel moet. Je kan de klok erop gelijk zetten dat je straks ook mag betalen als je een thuisaccu hebt aangemeld zogenaamd onder de noemer van de balans in het stroomnet.

Accu's met meer kWh is wel leuk maar in de zomer krijg je ze niet leeg (of je moet een electrische auto hebben) en in de winter krijg je ze niet vol.

Dat is exact het probleem.
Ik heb mijn vader en een vriend hun kwartierwaardes eens geanalyseerd en daar komt bij beiden uit dat een 2,5kWh batterij net te klein is in de betere maanden om de nachten te overbruggen.

In de winter maakt het geen hol uit want je krijg bijna op geen enkele dag je 2,5kWh batterij vol.

In de winter maakt het geen hol uit want je krijg bijna op geen enkele dag je 2,5kWh batterij vol.
Ligt wel een beetje aan de winter, zou me afgelopen winter vanaf januari toch bijna dagelijks gelukt zijn, soms wel 2x per dag zelfs. December zou het 2x gelukt zijn in de hele maand 😂

wij hebben de zonnepanelen en drie fasen omvormer er ook al uit. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze willen hebben dat je gaat betalen voor iets wat je ze levert en waar zij dan weer geld voor vragen aan degene die het van ze afneemt.

Hier een grafiekje van de theoretisch SOC voor november en december 2023.

De blauwe lijn is 2,5kWh, geel 5kWh batterij.
Grafiek bevat ook nog 7,5, 10 en 15kWh.
Vandaar de paarse lijn.
In november is de 2,5kWh batterij 7 dagen te klein en de 5kWh 2 dagen.
In december is de 2,5kWh maar 2 dagen te klein en de 5kWh altijd voldoende.
1744096788900.webp

Nog eentje voor maart/arpril.

Hier zie je duidelijk dat de 2,5kWh de nachten niet kan overbruggen en de 5kWh wel.
Groter heeft amper nut want je krijgt ze enkel leeg als het een dag slecht weer is, maar eens leeg tja, dan is ze ook leeg, dus meerdere dagen overbruggen lukt sowieso niet.
1744096953191.webp

In deze grafieken is geen rekening gehouden met omvormervermogen alsook niet met verliezen.
Het geeft wel een indicatie.
Daarom dat ik beslist heb om mij te oriënteren op een 5kWh batterij en liefst met een omvormer die wat zwaarder is.
In België zitten wij namelijk met capaciteitstarief, dit wil zeggen dat je hoogste verbruik per kwartier in een maand wordt bekeken.
Navenant de hoogte hiervan betaal je extra boetes en dit kan snel oplopen.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze willen hebben dat je gaat betalen voor iets wat je ze levert en waar zij dan weer geld voor vragen aan degene die het van ze afneemt.
Wij hebben een negatieve prijs als er veel teruggeleverd wordt. Dynamisch contract. Maar er moet wel heel veel teveel gemaakt worden (veel zon en wind tegelijk) willen we echt betaald krijgen voor het afnemen van stroom.
Per kWh hebben we minimaal hun opslag en btw op de inkoopprijs van 0,14 Euro (ff uit mijn hoofd).
Zeker in de zomer hebben we vaak zat een negatieve stroomprijs.

Zo, vandaag de marstek Venus 5kwh gehaald.

Nu paar uurtjes aan het draaien en werkt perfect.
Grafiekjes zijn wel een stuk minder als bij homewizard maar het doet wel wat het beloofd.
Je verbruik in de mate van het mogelijke op 0 houden.

Waarom ik voor de marstek ben gegaan:
1) 2,4kw omvormer ipv 0,8kw wat belangrijk is ivm capaciteitstarief in België
2) levertermijn, geen gewoon direct gaan afhalen
3) prijs 1900€ vs 2800€ voor 5kWh.

To be continued

Cool @Stijn ben erg benieuwd naar de gegevens over een week. Vooral ook de RTE. (Round trip effenciency oftwel het daadwerkelijke rendement na laad en ontlaadverlies.)

Cool @Stijn ben erg benieuwd naar de gegevens over een week. Vooral ook de RTE. (Round trip effenciency oftwel het daadwerkelijke rendement na laad en ontlaadverlies.)
Ik ook, enkel de grafieken zijn niet fantastisch dus betwijfel of ik hier een zo duidelijk beeld ga kunnen krijgen als bij hw.

Iedere kWh die ik aan extra consumptie doe brengt mij +/-0,3€ op.
Zelfs met 25% verlies is dit nog 0,22€ en waarschijnlijk ook lager capaciteitstarief.
Dus schat een tvt van 6 jaar.

Laatst bewerkt:
Oja nog een bijkomend voordeel van de marstek is het offgrid stopcontact.
Als het net eruit ligt kan je toch ontladen.
Of het nuttig is... 🤔

Heb nu de p1 meter van homewizard moet zeggen dat het wel handig is kon nu zien of er genoeg zonne-energie was en heb ik de vaatwasser aangezet 😀 er was in die tijd een klein stukje wat hij van het net nog haalde .
Zit ook te denken of ik het display ook nog ga aanschaffen .

IMG_5092.webp

Zit ook te denken of ik het display ook nog ga aanschaffen .
Die zie je nog wel eens online op marktplaats verschijnen.
HomeWizard geeft deze nog wel eens bij een batterij mee voor excuus dat hij zo laat is. (werd nog wel eens uitgesteld).
Als je hem dan toch al hebt, doe je m weg natuurlijk.

Ik heb de batterij ook, sinds een maandje (?). Hier bevalt hij prima;
Stekker er in en hij doet precies wat hij moet doen, geen omkijken naar.

Daarintegen ben ik ook techneut, dus ik volg m op de voet.
Ik gebruik vooral Home Assistant om alles bij elkaar te hebben in één overzicht dus daar zijn mijn screenshots uit.
Momenteel schijnt de zon, en gaat en komt er 2,2kw uit de zonnepanelen. 250w naar mn huis, 800w de batterij in en 1,1kw terug het net op.

1744626632205.webp

Ik heb de 2e dus besteld, want die zou nu dus ook op maximaal vermogen kunnen laden.
één batterij is ook niet genoeg voor mijn nacht, ik red het nu in de regel tot een uur of 3, 4.
Omdat de zonnepanelen achter op t huis liggen duurt het ook te lang voordat de zon er goed op gaat schijnen.
Mijn 'Nul op de meter' record was 11 april, met bijna 19 uur volledig zelf voorzienend.
1744626755854.webp

Hier de P1 meter en de batterij van 11 april:
1744626877024.webp

Je ziet een eenorm overschot ontstaan aan stroom van voor de middag. en dat is natuurlijk straks in de toekomst (2027) 'weggegooide stroom'.
De batterij was leeg van 04:45 tot rond 8 uur, vandaar de 19 uur 'nul op de meter'.
Misschien een wat warrig overzicht voor de leek, maar de 0w zit natuurlijk op de middelijn. als blauw erboven stijgt trek ik van het net, als hij onder de 0 blijft lever ik terug.
De batterij is geel, als die naar boven gaat laadt hij (max 800w) en je ziet dat hij vanaf 19:45u ongeveer is gaan terugleveren naar de woning omdat de zon onder ging.

Toevallig zie ik nu net de vaatwasser ff aanzetten en zie je mooi dat de batterij toch ook de piek opvangt:
1744627094778.webp

De batterij helpt de zonnepanelen om aan de vraag te voldoen.
Dus ook gedurende de dag als er piekt boven de opbrengst, kan de batterij weer kortdurig terug geven.
Hij zal zo wel weer volle bak gaan laden als de vaatwasser rustiger wordt.

Bijlagen

• 1744626834054.webp
    1744626834054.webp
    24,1 KB · Weergaven: 2
  • 1744627075175.webp
    1744627075175.webp
    9,5 KB · Weergaven: 3
Terug
Naar boven Naar onder