HomeWizard Plug-in ThuisBatterij 2.7 kWh

ik ben meestal te lui om te zoeken naar de zekering dus ik probeer zoveel mogelijk gewoon onder spanning te werken.
Tot nu toe loopt dat goed, als het echt kutwerk dan toch even de zekering afzetten en op 100% zeker te zijn sluit ik de 2 draden altijd even kort, als het dan de verkeerde zekering was weet je direct welke de goede is.

Ziet er nu over te denken om de home wizzard batterij te verkopen en dan een marstek Venus 3.0 aan te schaffen .
Alleen dat ding is 60 kg zwaar moet bedenken hoe ik dat ding op zolder krijg 🫣
Moet ook via een vlizotrap zal die 150 kg houden 😬
En zal dan de boel in home Assistant ook om moeten gooien
Keuzes keuzes 🤔
Dat moet er nog maar effe overdenken

Ziet er nu over te denken om de home wizzard batterij te verkopen en dan een marstek Venus 3.0 aan te schaffen .
Keuzes keuzes 🤔
Bij thuisbatterij de code Marstek25 gebruiken en je krijgt €25 korting

Keuzes keuzes 🤔
Elke keer een trede omhoog zetten dan gaat dat wel, anders een spanband er om en iemand van boven trekken.

Gisteren bezig geweest om te kijken om de Marstek batterijen in HA te zetten.
Volgens internet moest ik gebruik maken van de modbus oplossing, wat een beetje bewerkelijk is.

Ik zag in de Marstek app de instelling van een API, via Chatgtp gekeken wat de mogelijkheden hiervan waren,, hij kwam dat je hiermee ook je de batterijen in HA kon aanbrengen, echter is het nog niet volwaardig en is het nog in ontwikkeling..

Ben een flinke tijd mee bezig geweest, steeds de Configuratie file aanpassen, maar waar hij mee kwam de sensoren van de Marstek kwamen niet naar boven in HA.

Ben als experiment even overgestapt naar Claude AI, en binnen een uurtje was het werkend en een overzicht in HA met de batterijen.
Het lijkt of Claude weer een stapje verder is in de ontwikkelingen. nu eens kijken naar het begrenzen van de panelen.

Schermafbeelding 2026-05-04 091636.webpSchermafbeelding 2026-05-04 091659.webp

Lekker bezig, altijd mooi als het dan toch lukt. Kloppen de getallen wel in het Energiedistributie kaartje van de accu's, moeten die MWh geen kWh zijn?

Inderdaad, had ik nog niet gezien 👍
Vandaag weer even met mijn nieuwe vriendin (claude) overlegd en die kwam dat er een nieuwe integratie van Marstek in HACS is.
Deze geïnstalleerd en komen er meer sensoren en mogelijkheden.
een nieuw en uitgebreider layout, met de temperatuur van de batterijen, modus van laden, ed.

Een paar automatiseringen gemaakt.

batterij bijna leeg melding naar de telefoon
laden op goedkope stroom

Schermafbeelding 2026-05-04 143008.webp

Inderdaad, had ik nog niet gezien 👍
Vandaag weer even met mijn nieuwe vriendin (claude) overlegd en die kwam dat er een nieuwe integratie van Marstek in HACS is.
Deze geïnstalleerd en komen er meer sensoren en mogelijkheden.
een nieuw en uitgebreider layout, met de temperatuur van de batterijen, modus van laden, ed.

Een paar automatiseringen gemaakt.

batterij bijna leeg melding naar de telefoon
laden op goedkope stroom

Bekijk bijlage 10602

Edit

Deze instelling had ik gebruikt bij het activeren van de Local API in de Marstek, maar tijdens het testen werkte dit niet naar behoren. Home Assistant verloor regelmatig de verbinding en gaf soms verkeerde waardes weer.

In het begin had ik al gelezen over aansturing via Modbus, maar dat leek mij omslachtig. Overal werd gesproken over RS232/RS485 aansluitingen en extra hardware, dus dat heb ik toen laten liggen.

Tot ik gisteren tegenkwam dat Modbus ook gewoon via een LAN-verbinding kan draaien.

Dat verder uitgezocht en inderdaad: dit is mogelijk met de Marstek. Aan de voorkant zit namelijk een LAN-aansluiting. Ik had nog een switch liggen en wat netwerkkabels, dus dat was snel geregeld.

Vandaag alles aangesloten en in Home Assistant via HACS de marstek-venus-modbus integratie geïnstalleerd. Daarna de IP-adressen toegevoegd.

Beide batterijen werden direct gevonden en toegevoegd.

Vervolgens het dashboard aangepast met de nieuwe sensoren en gelijk een extra tabblad gemaakt voor de history.

Voor nu draait het stabiel. Eerst even goed testen en daarna ga ik de automatiseringen verder oppakken.

1778069162635.webpSchermafbeelding 2026-05-06 132750.webp
IMG_20260506_133143.webp

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-05-06 131142.webp
    Schermafbeelding 2026-05-06 131142.webp
    67,4 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Had op het forum van tweakers ook al gelezen dat de api van Marstek niet echt lekker werkte .

Ik heb zelf de knoop door gehakt ga nog geen Marstek kopen en hou de homewizzard nog .
Zoals het nu gaat veel zon red ik het met de batterij soms tot 7 / 8 uur in de ochtend en later komt de zon er weer bij dat we wachten de zomer gewoon af.
Heb wel een display van homewizzard gekocht dan kunnen ze goed zien wat er gebeurt maar waarschijnlijk trekken ze er niks van aan 🫣🤨😂

Hebben jullie het volledige vermogen vrij geschakeld van de marstek? En kan je dat gewoon zelf doen of moet dat via een installateur?
Zag op de foto’s van @Ronjans dat ze vrij dicht op elkaar en met de achterkant dicht bij de muur gemonteerd zijn, moet dat niet minimaal 150mm zijn? Als je de installatie voorschriften niet hanteert keert de verzekeraar niet uit bij schade volgens mij.

Ben ook aan het overwegen of een accu hier wat is nu m’n energie contract afloopt.
Zal nu toch wel meer moeten gaan betalen voor m’n energie, betaal nu nog €19,50 per maand maar dat is vanaf 1 juli voorbij helaas. Ik denk dat ik dan voor een dynamisch contract ga en dan m’n omvormer instellen dat die vanaf 16,5 cent negatief uitschakelt.

Laatst bewerkt:
De marstekst kan je gewoon zelf in de instellingen op 2,5kW zetten.

Ze maken er in België en Nederland toch een boeltje van met het elektriciteitsbeleid.

Hier kies je je maximale Aansluitvermogen, dan wordt je digitale meter daarop beperkt.
Hoe meer vermogen je ter beschikking wil hebben hoger je abo prijs.

Ik heb hier voor 9kVa gekozen, daarmee heb ik een maandelijkse abokost van net geen 20€.
Aangezien ik de afgelopen maand 3 a 4 pieken van net geen 7kva gehad heb is dat voor mij de geschikte formule, met een 6kva abo zou hij er verschillende keren uitgevallen zijn.

Verder betalen we ook nog dal en piektarief.
Gewoon een flatfee per kWh
Dal : 0,154375€
Piek: 0,195334€

Met zoveel mogelijk in daluren te doen, bv auto opladen, wasmachine, vaatwas, ... Is bijna 51% van mijn verbruik in de daluren.
Daluren zijn trouwens 6 uren snachts en 2 uren in de namiddag.

Hier zijn de beide Marstek op een aparte groep gezet waardoor zoals Marstek dan aangeeft dat je dan de max 2500 Watt mag instellen. Ook zijn ze permanent aangesloten dwz dat de stekker eraf is.
Het hoeft niet via een electien gedaan te worden.

Bij de Marstek zit een hangbeugel bij. Die hangt hier tegen de muur met de Marstek. Dus zit er ruimte tussen de unit en de muur..

Via HA kan ik de temperatuur van de Marstek in de gaten houden.

Screenshot_2026-05-14-08-11-04-505_io.homeassistant.companion.android-edit.webp

ik heb nu een bijna aflopend energiecontract van Coolblue met vaste tarieven. Volgens m’n meter heb ik in afgelopen jaar 8075 kW afgenomen en 8873 kW terug geleverd.
Dat kost dus €19,50 per maand, was het eerste jaar sinds we in dit huis wonen dat er betaald moest worden voor energie en nu dus aan het kijken hoe we die kosten kunnen beperken aangezien salderen stopt aan het einde van dit jaar.
Ik denk dat ik een dynamisch contract neem van een jaar en de warmtepomp instel dat ie op goedkope momenten en bij overschot zonne-energie het sanitair water opwarmt.
Misschien een grote buffer er bij zetten voor het cv water en kijken of een accu rendabel is.
Ofwel gewoon op zoek naar de minste kosten met het hoogste rendement.

Ben zelf zeer tevreden over Tibber. Ik heb ook de Pulse die je aan de P1 van de meter aansluiting zet. Waardoor je Realtime je verbruik ziet en ook in Ha kan zetten

Heb je een een prive mailtje gestuurd voor eventuele korting bij Tibber

Terug
Naar boven Naar onder